Dr.phil. Ingrid Thurner

Lecturer

Contact Details

Department of Social and Cultural Anthropology
Universitätsstraße 7, 1010 Vienna
NIG, 4th floor

E-Mail: ingrid.thurner@univie.ac.at
Homepage: https://www.ingrid-thurner.at/

Office Hours

Research Focus Areas

  • Anthropology of Travel, Tourism, and Pilgrimage
  • Research Tourism, Scientific Tourism
  • Tourism Representations and Visual Culture
  • Othering, Essentializing, Stereotyping, Exotism, Racism, Anti-Muslim Racism
  • Anthropology of Media
  • Anthropology of Islam, Islamic Diaspora

Short Biography

In 1972 she began her studies at the University of Vienna, in 1981 she obtained her PhD in anthropology. Currently she is a Lecturer at the Department of Social and Cultural Anthropology at the University of Vienna.
From 1981 to 1993 she was a part-time staff member at the Weltmuseum in Vienna, in the departments Africa and Photography.
Since 1983 she has been working for various tour operators in product management, also as a tourleader for cultural and indigenous tourism destinations, mainly in North and West-Africa and in the Middle East.
Since 1985 she is a lecturer at the University of Vienna, since 1995 also at the Department of Social and Cultural Anthropology.
From 1988 to 1998 she worked on behalf of the Museum of Nether Austria (Niederösterreichisches Landesmuseum), reorganizing the museum’s Africa collection and curating exhibtions in the Africa-Museum in Bad Deutsch-Altenburg and in Schloss Marchegg.
Since 1990, she is regularly writing articles in newspapers and magazines on topics relating to travel, tourism and mobilites focusing on culture contact situations.
She is also a member of the group Participant Media Observation (TMB) (http://www.univie.ac.at/tmb), an initiative of some lecturers, almni and students at the Department of Social and Cultural Anthropology at the University of Vienna.

Selected Publications

  • „Es wandelt niemand ungestraft unter Palmen“: Über die Wechselwirkungen zwischen Reisepraxis, Länderimages und Destination Branding. In: Pechlaner, Harald/Volgger, Michael (Hrsg.), Die Gesellschaft auf Reisen – Eine Reise in die Gesellschaft. Wiesbaden: Springer VS 2017, S. 225-238
  • Wir – und die Anderen. Strategien gegen Vorurteile, Diskriminierungen und Dummheiten. In: Niederle, Helmuth A. (Hg.), Utopie. Dokumentation eines Symposions. In: Editon Pen, Band 84, Wien: Löcker Verlag 2017, S. 64-96
  • Touristen und der Islam. In: Jahrbuch für Islamophobieforschung 2014. Wien: new academic press 2014, S. 146-161
  • Tourismuslandschaften. Sehenswürdigkeiten. Menschen. In: Schnepel, Burkhard/Girke, Felix/Knoll, Eva-Maria (Hg.), Kultur all inclusive. Identität, Tradition und Kulturerbe im Zeitalter des Massentourismus. Bielefeld: transcript 2013, S. 151-182
  • Destination Mekka. Die Pilgerfahrt der Muslime als Tourismusereignis. In: Hopfinger, Hans/Pechlaner, Harald/Schön, Silvia/Antz, Christian (Hrsg.), Kulturfaktor Spiritualität und Tourismus. Berlin: Erich Schmidt Verlag 2012, S. 115-142
  • Die dunkle Seite des Postens. Diskursmuster und Diskursstrategien bei Islamthemen. In: Jahrbuch für Islamophobieforschung 2012. Wien: new academic press 2012, S. 154-176
  • Sehenswürdigkeiten: Konstruktion und Rezeption. In: Kagermeier, Andreas/Steinecke, Albrecht (Hrsg.), Kultur als touristischer Standortfaktor. Paderborn: Paderborner Geographische Studien zu Tourismusforschung und Destinationsmanagement, Band 23, 2011, S. 1-17